dimarts, 19 de febrer del 2019

Sessió 2


REFLEXIÓ EN GRUP

Quins coneixements de la L1 servirien a un alumne castellanoparlant en l’aprenentatge de la L2 si es tractara del valencià?

Molts són els coneixements que servirien de la L1 a un alumne castellanoparlant en l'aprenentatge de la L2 si es tractara del valencià; però, al mateix temps, hem de tindre cura perquè el fet que hi haja elements tan similars en totes dues llengües pot fer que alguns errors es singularitzen. Amb molta normativa i excepcions alhora, podríem dir que, alguns dels més fonamentals podrien ser els següents:


  • Pel que fa a la gramàtica, alguns temps verbals, on només hauria d´aprendre la variació en quant a gènere i nombre; cóm s´estructuren i organitzen les frases o les sintaxis.
  • Els temps verbals també són molt pareguts i també només hauria d´aprendre les variaciones pertinyents en gènere i nombre.
  • Certes paraules són paregudes pel simple fet de que el valencià és una llengua romànica.



  L’ALUMNAT NOUVINGUT

-Què en penseu?
Com tots sabem, moltes són les tasques quan un/una alumne/a és nouvingut a l´escola. Uns del exemples podrien ser els següents:
Mirar el barri on està vivint el/la xiquet/xiqueta i tenir en compte les condicions en les que viu la familia o els aspectes personals que comporten per a ells serien exemples d´açò. Els nous xiquets desconeixen el nostre sistema educatiu, la nostra cultura, les llengües d´aprenentatge, els continguts a treballar dins de l´aula, i un gran etcètera. És per això que, nosaltres com a referents molts importants per als nostres xics i xiques, hem de tenir sempre present una afectivitat i exigència perquè l´alumnat nou necessita un procés d´adaptació que requerirà, segons les característiques i experiències de cada xiquet/a un cert temps.

- Calen adaptacions curriculars per a l’alumnat?

Segons la meua opinió, en algunes ocasions si calen adaptacions curriculars per a l´alumnat, principalment perquè és el professorat qui ha d´adequar-se a a l´alumnat i aquestes modificacions a vegades sí són necessàries. Som nosaltres, el professorat, qui hem de detectar les possibles necessitats educatives especials d´un alumne/a, siga del tipus que siga, i realitzar les adaptacions curriculars necessàries segons cada cas.

- És convenient que comencen a estudiar en la llengua minoritzada?

Estic convençuda que estar en contacte totalment directe i desde el principi és totalment convenient per a començar a estudiar en una llengua minoritzada ja que ens servirà per a acostumar als alumnes a expressar-se amb ella i a saber utilitzar-la correctament. Normalment, és recomanable una introducció primerenca del valencià i es considera com la millor opció que nosaltres com a docents podem oferir als més menuts per tal d´aconseguir un únic objectiu: formar alumnes amb competència comunicativa en les dues llengües cooficials.  

- Es convenient i/o possible lúdico de la llengua de l’alumnat nouvingut a l’aula?

Pense que quan l´alumnat nou arriba seria recomanable no utilitzar de manera lúdica la llengua per més possible que siga, la construcció d´una base nova és un procés que tarda en formar-se i no hem d´intentar accelerar-lo amb fases que anirien posterior a l´aspecte lúdic.

-Com integrem a estes persones?
Hui dia, el valencià no pot convertir-se en una barrera per a ningú. En tots els àmbits i sempre amb els/les alumnes nouvinguts hem d´intentar de conseguir la normalitat lingüística; i per això, als centres podem trobar programes i recursos per a integrar-los. Una vegada aquesta normalitat lingüística estiga establer-ta, començarà la real integració d´aquestes persones.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada